Glutenintolerans.

Jag börjar tröttna på det.
Trodde man skulle vänja sig, men det verkar dåligt.
Som igår när jag och ungarna kom till mina föräldrar.
Det dukades fram allt möjligt.
Bl.a nyinköpt bröd som dessutom luktade nybakat. 2 sorter.

Och även om min mamma hade haft glutenfritt mjöl hemma,
hur kul hade det varit att ställa sig och baka bullar då?

Makrill i tomatsås och ägg, gör sig inte lika bra utan bröd, kan jag tala om.
Inte ost heller.

Nu hade hon tänkt på mig, så hon hade plockat fram kyckling också.
Jag tycker om kall kyckling. Gärna med lite örtsalt på.
Men det är ändå något med ägg, makrill och ost,
som gör att man VILL ha bröd... Inte kyckling.

Till idag har hon lagat Italiensk gryta. Den innehåller vetemjöl.
Så jag får ställa mig innan middagen och laga en egen sås.

Jag är inte speciellt bra på att göra brunsås.
Kanske rätt mycket för att jag inte äter såna saker hemma, så jag måste tillverka det.
Men om jag låter bli, får jag äta bara kött och potatis.
Hyfsat torrt.

Men det är ju likadant överallt.
Var man än kommer, så är folk handikappade.
De flesta vet inte ens vad gluten är.
"Kan du inte äta potatis?"
"Ahhhaaaa... Mjölk?"
"Men skorpmjöl, kan du väl äta?"
"Ah.. Vete..mjöl.. Hmm.. Mjöl? Då kan du inte äta potatisMJÖL heller?"
Öhm.. Åfan, så det kan jag inte nä..? hä..? image96

Nu menar jag inte att folk ska inreda sitt skafferi efter mig.
Men det är drygt att ALLTID behöva känna att man är till besvär,
att alltid behöva undervisa och förklara...
Och jäkligt många ggr bara skita i det,
för man orkar inte om och om och OM igen.

Om man misstänker att där inte kommer finnas något,
så köper man med sig nåt snabbt i affären.
En godisbit eller vad f*n som helst, på vägen dit.
Så man vet att man får NÅT i magen.

Ärligt talat..
Hur kul är det att bli bjuden på middag och behöva stå och laga sin egen mat?

Eller som hos mitt ex.
Vi skulle alltid vara hemma hos honom.
Men lagade inte jag mat, så var vi utan. Han vägrade.

Och det var en man, vars största hobby var fiske och hade hela frysen full med fisk.
Och han påstod sig dessutom vara en jäkel på att tillaga det.

Nu ska jag gå och våldföra mig på en kyckling.
Är inte sugen på havregrynsgröt.

Kommentarer
Postat av: Tilda

Låter som en av mina närmsta vänner, hon är gluten också. Hon får också alltid förklara sig. Verkar jobbigt det där, I feel for you!

2008-01-12 @ 10:15:10
URL: http://kallamigtilda.blogspot.com
Postat av: joel

låter jobbigt, men det är nyttigt att baka :)

2008-01-12 @ 11:53:43
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: joel

HAHAHA! tyckte det så fel ut där och givetvis hade du rätt även på tävlingen :)

2008-01-12 @ 14:00:46
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Anonym

fin blogg :)

2008-01-12 @ 14:16:06
URL: http://asara.blogg.se

En liten kommentar, kan du kosta på dig *tycka* =)
Men ge f*n i att skicka reklam >:-(


Namn & Skonummer:
Jag har napp när jag sover.

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0