Rätt som vi svamlar, så yrar vi.. WTF? Vilka vi?

Jag är rätt säker på att jag inte har sett nån sån undersökning.
För jag är rätt säker på att jag hade kommit ihåg en sån sak.
Men ändå är jag rätt säker på att NÅGON jäkla galning har försökt mäta det.

Motsvarade hur många gigabytes minne har en mänsklig hjärna?

Fick ett minneskort till en digitalkamera idag.
(Nej, jag äger ingen kamera, bara minneskortet)

Kortet är på en gig. Det är rätt mycket för en kamera, tycker jag.
Men när man tänker efter så är ju en terrabyte rätt...
(ja, jag är väl medveten om att terra och giga INTE är samma sak)
Ehm.. Nä... JÄKLIGT primitivt, jämfört med en mänsklig hjärna.
(Nåja, jag har träffat på människor som känns primitiva jämfört med en gig)

Men å andra sidan... En MP3 spelare på 1 gig, får in ca 130 låtar...
Finns ju inte en chans i h-e att jag skulle få in 130 kompletta låtar,
med fullständig text och musik i min hjärna. No way.

Hahaha, jaja, jag är inte dummare än att jag fattar
att man inte kan jämföra minnet på det viset.

Men ändå.. Minne är ju minne... Eller..? Det är det kanske inte ändå..?

Jag läste nånstans att en hjärna gör fler kopplingar under en dag,
än vad alla världens telefonväxlar gör under samma tid.
Hyfsat imponerande.

Fast en hjärna måste ju ändå kunna jämföras med
en hårddisk som inte är defragmenterad.
Bitar här och skärvor där
och en j-a massa kopplingar för att få ihop allt till ett helt minne..

Och även om hjärnan (eller kanske just därför)
är mer komplicerad är en dator,
så är en dators minne mycket mer exakt än en hjärnas.
Hjärnan lägger ju till och tar bort, förtränger och pysslar.

Undrar vad som hade hänt om man hade kört en defrag i hjärnan.

Fast nu snubblade vi in lite på Matrix faktiskt.
"Jag behöver lära mig köra helikopter, så vi kör installationsskivan i hjärnan."

Men vad hade hänt om det hade varit möjligt att göra så?
Hur mycket hade vi fått plats med?
Det måste ju gå att mäta i byte..?

Men frågan blir ju. Om jag hade kört in ett komplett program med..
Vad ska vi hitta på..? Uhm.. Tja, varför inte? Nya testamentet.
Hade hjärnan verkligen tillåtit det?
Om jag skulle sätta mig och skriva ner hela den delen av bibeln,
efter en sån inmatning.. Hur många ord hade blivit rätt?
För jag är rätt säker på att hjärnan ÄNDÅ hade lagt till och tagit bort.

Eller om vi tar ett exempel som de säger är mänskligt omöjligt att lära sig.
Det kompletta kinesiska skrivspråket.
Finns där ens nån dator som kan det?
Och i så fall..
Hur f*n är DET möjligt, om ingen levande människa kan lära datorn det?
Sug på DEN ni. HAH!
Och vem skulle i så fall bränna det på installationsskivan?

Men det är ett annat ämne....... image50

Det är en helt annan sak om man lär sig praktiska saker,
för då kan man använda logiken.
I en helikopter t.ex
"drar jag i de två spakarna samtidigt, så motverkar de varandra"

Men i något som är 100% teori.. Njääää.. Jag tror inte det..

Och det RIKTIGT kusliga är...
Att HUR j-a ointressant detta svamlet än är,
så finns där garanterat någon, någonstans,
som har suttit och svamlat i samma banor.

Och ÄNNU värre..
Dels är jag INTE drogad på något sätt,
och dels tyckte jag ämnet var skitkul,
så jag hade kunnat sitta här och svamla i timmar.

Men jag inser att jag förmodligen har tappat alla eventuella läsare för LÄNGE sen.
Så OM det finns någon som har orkat ta sig ändå hit, så är min fråga.
Är det någon som har sett någon genomförd undersökning i ämnet?
Hade varit jäkligt intressant att läsa.

Kommentarer
Postat av: Billisa Belax

Du den dära med MATRIXEN var smart!!


/En som undrar mycket!!

2008-01-04 @ 02:43:55

En liten kommentar, kan du kosta på dig *tycka* =)
Men ge f*n i att skicka reklam >:-(


Namn & Skonummer:
Jag har napp när jag sover.

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0