Vad tycker du?

Ord och dess meningar, inser man ibland, är rätt märkligt.

Jag och B satt och pratade.
Det är visning på huset imorgon,
så vi har gjort en del i trädgården idag.
Bl.a rensade jag under buskar och räfsade,
ena gräsmattan. Jag kallade det för "baksidan",
och då protesterade B... Han sa att nej, det var framsidan.
Jag försökte få fram hur han kunde få det till det,
och kom fram till att i får nog enas om att vara oense där.

Enligt mig, är framsidan av huset,
den sidan man har huvudingången.

Alltså, den dörren som är byggd till att vara huvudingång.
Det räknas inte om man använder bakdörren, som huvudingång.

På detta huset finns en huvudingång på ena sidan,
och en bakdörr, till uterummet, på andra sidan.

Vägen går på den sidan, bakdörren sitter.
(Det som han kallar framsida)
Huvudingången sitter, så man måste gå runt huset för att komma in.
(Det som jag kallar framsida)

Enligt honom, är framsidan, den sidan av huset
som ser ut som en framsida...
Alternativt, den sidan av huset man ser först,
när man kör mot huset.

Oftsat beror det ju på vilket håll man kommer ifrån.

Enligt honom, kan en framsida, aldrig vara en gavel heller.
Inte ens om det är den man ser först,
när man närmar sig huset.
Och skulle det vara ett helt fyrkantigt hus,
som ser likadant ut, på 3 sidor,
och har en huvudingång på fjärde,
så måste man se huset och känna efter vilket som är framsida.

Mäklaren verkar vara av samma åsikt som B,
för hon har skrivit så i annonsen.

SKulle vara kul att veta, hur andra definierar en framsida av ett hus.



Kommentarer
Postat av: EgoElin

Jag tycker som du!



..men så ä jag en av få som kallar ytterfilen för innerfil ;) herregud va folk blir arga på mej när jag råkar yttra dä på motorvägar!

2008-10-09 @ 09:54:20
URL: http://egoelin.blogg.se/
Postat av: Lilla Mamma

Det där hördes besvärligt, för min del kallar jag den sidan som finns mot vägen för framsida och många gånger kallas den ju också för kökssidan, men det finns ju dom hus som har köket på trädgårdssidan, i mormor o morfars hus i Hörby så är det ju inte så lätt att veta fram o bak där, men trädgårdssidan brukar kallas baksidan eller hum... i Snogeröd hade du ju baksidan på framsidan i så fall, men jag tycker det passar bäst att ha framsidan mot vägen ååå det va inte lätt det där

2008-10-09 @ 12:47:42
Postat av: Marica Rödebäck - Fristående säljare via Lustjakt!

Oj!

Första tanken är att framsidan är den sidan där huvudingången är, men jag tycker nästan (ibland iallafall) att man kan säga framsida åt den sidan som är mot vägen ;) Men det är svårt det där..

2008-10-09 @ 16:40:13
URL: http://rodeback.blogg.se/

En liten kommentar, kan du kosta på dig *tycka* =)
Men ge f*n i att skicka reklam >:-(


Namn & Skonummer:
Jag har napp när jag sover.

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0