Vuxendagis

Jag har börjat på vuxendagis idag.

Ni vet, ett sånt ställe där man tvättar kommunens bilar,
och gör annat skitjobb, utan ordentlig betalning.

Fast på ett sätt, ser detta liiiiite bättre ut,
än det i förra kommunen, där jag fick sy tvättsäckar.
För dessa är villiga att laga gluten- och laktosfri mat...
Det vägrade de i andra kommunen.

Man får en pärm i handen, när man börjar där.
Sen får man tre timmar på sig att läsa i den.

På en av lapparna, finns 12-stegs-programmet.
Men inte för alkoholister... Ohno....

Steg nr 1:
Erkänn för dig själv att du har problem med din ekonomi,
och att du behöver hjälp med att reda ut din situation.

2:
Inse att det inte är hopplöst.

3:
Ta emot hjälp

o.s.v  

Känns inte så mycket som att JAG måste erkänna att jag har dålig ekonomi.... 
Utan mer som att soc behöver fatta att ingen klarar leva på pengarna de ger en.                    

Under introduktionen, får man också reda på att
det står i lagen att under tiden man är på vuxendagis,
så ska man göra saker man lär sig något av.
Därefter får man reda på att det inte gäller i verkligheten.
De måste skriva så, men de har inga som helst planer på att något
sådant ska ske.

Man ska lära sig passa tider,
för att bara för att man har försörjningsstöd,
så klarar man automatiskt inte att hålla tiden.  
Hade jag inte hållt tiden, hade jag fått sparken för länge sen.      

Har också sett 4 stycken projektledare,
som har kommit av sig,
när jag på frågan"När jobbade du sist?"       
svarade "I fredags".

Man ska också lära sig vara trevlig och social....
Under en normal arbetsdag, på 8 timmar,
pratar jag med ca 600 människor.
Vet inte riktigt hur jag hade klarat det, utan att vara trevlig och social.
Men det är en av sakerna jag ska träna på där.

Arbetsupgifterna ska också vara meningsfulla.
Problemet är, att de behöver inte vara meningsfulla för MIG...
Det går precis lika bra för mig, om en arbetsledare, tycker de är meningsfulla,
eller om de ger 64-åriga Asta med knäproblem, något.
Vad JAG som person tycker, eller har för behov,
är det ingen som bryr sig om eller rättar sig efter.

Kollade på "Ekdahl" förra veckan...
Där satt de och sa att prostitution, var förnedrande...
Förlåt, men vad är då DETTA?????????

Kommentarer

En liten kommentar, kan du kosta på dig *tycka* =)
Men ge f*n i att skicka reklam >:-(


Namn & Skonummer:
Jag har napp när jag sover.

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0