Filosofistund en söndag

Nu inser jag att det inte är möjligt,
eller ens medmänskligt egentligen att tänka såhär,
men detta är min blogg och då får jag tänka nästan precis vad jag vill.

Människor med saker.. tillstånd.... sjukdomar...
som kan sätta andra i mycket knepiga/obehagliga situationer,
borde fan redovisas första gången man träffas.

"Hej, jag heter Agda, jag har epilepsi."
"Hej, jag heter Gösta, jag har astma."
Eller som det borde ha varit i detta fallet:
"Hej, jag heter Anders, jag är alkoholist."

Den här "Anders" mötte jag på en av AFs oändliga mängder
"få-bort-arbetslösa-från-statistiken-ställen".
Han gav ett lite buttert, men väldigt städat intryck.

Långt senare såg jag honom på ett kommunstyrelsemöte,
vilket förstärkte mitt intryck av honom ytterligare.
Vi pratade inte alls då, men det är klart att jag reagerade på att han var där.

Men så mötte jag honom idag, i affären....
Eftersom vi stod efter varandra i kassan,
och sen stod och packade ner samtidigt,
så sa jag nåt ord till honom...
Då öppnade han munnen och sa "Va??"

Jag upprepade mig
och då sluddrade han fram en fråga om varför jag sa det till honom,
samtidigt som han tittade på mig, nästan med ögonen i kors.
Då slog det mig...

Människan var full... full som ett ägg... as-plakat..
sten-nitad... Han kunde knappt prata ens....
En söndagsförmiddag....
Och han kopplade inte alls vem jag var...
Ärligt talat så tror jag inte att han såg hur jag såg ut ens.

Jag frågade om han inte kände igen mig.. Det gjorde han inte...
Jag bemödade mig inte att förklara,
utan tog mina varor och pep ut från affären rätt snabbt.

Nu vet jag att man mycket väl kan hitta ungdomar
som har blivit så fulla på lördagen, att de fortfarande är fulla på söndagen...

Men kanske inte i mataffären... Och inte snart 50 år gamla....

Visst kopplade jag efteråt att han inte tillhörde kategorin,
som bara skulle bort ur statistiken,
utan var disatt av socialen.
Egentligen borde jag inte vara förvånad,
för det fanns fler som var där av den anledningen,
men jag var inte alls beredd på detta..
Hade jag vetat att han var alkoholist, hade jag ju kunnat tackla det på ett hela annat sätt..
Varit lite förberedd, liksom...

För övrigt HATAR jag när affärer har ett pris på hyllan,
och när man kommer fram till kassa har idioterna smyghöjt priset.
Nu rörde det sig om 95 öre per vara, vilket resulterade i 2 kronor för min del,
men det skiter jag i..
Rätt ska vara rätt och det är dessutom olagligt att
ha ett pris på hyllan och ett annat i kassan, så jag krävde tillbaka mina 2 kronor.

Grr!

Kommentarer
Postat av: ullisar

ps. det är inte olagligt att ha fel prismärkning, bara mycket olyckligt!

2010-11-07 @ 23:32:09
URL: http://ullrika.se
Postat av: EgoElin

Bra totten! Dom ska inte tro dom kan smyghöja sådär.. det blir mycket i det långa loppet!!

2010-11-19 @ 13:11:31
URL: http://egoelin.blogg.se/
Postat av: Lilla Mamma

Aaaa det va lääängesen, visst är det olagligt att göra så med priserna o förutom att du fick mellanskillnaden tillbaka så skulle du frågat varför dom gör så, men ja...det hade väl bara kommit nån dum förklaring, mmm äää kanske bra att bara hålla sej ifrån sånna typer!!?

2010-11-19 @ 20:37:49

En liten kommentar, kan du kosta på dig *tycka* =)
Men ge f*n i att skicka reklam >:-(


Namn & Skonummer:
Jag har napp när jag sover.

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0